«
»
FacebookGoogle+

Siła przyciągania (2013) – Freier fall

Siła przyciągania to kontrowersyjny film opowiadający o nagłej zmianie orientacji seksualnej u dorosłego mężczyzny którym jest Marc (Hanno Koffler). Jest to mężczyzna o ustabilizowanej sytuacji zarówno zawodowej jak i osobistej, w którego świat nagle wdziera się Kay Engle (Max Riemelt) niszcząc cały dotychczasowy świat Marca, dostarczając w zamian nieznanych mu do ich spotkania doznań, emocji i uczuć.

Reżyser: Stephan Lacant
Scenariusz: Stephan Lacant, Kersten Dahlem
Aktorzy: Hanno Koffler, Max Riemelt, Attila Borlan, Katharina Schüttler, Stephanie Schönfeld

Siła przyciągania – Freier fall, zwiastun 2013

 

O filmie – YouTube, Strona filmu, Facebook

Film Siła przyciągania można porównać z polskim filmem „Płonące wieżowce”, którego polska premiera będzie miała miejsce w listopadzie tego roku. W obu tych obraz filmowych poruszony został temat fascynacji homoseksualnych mężczyzn, którzy z pozoru są typowymi samcami Alfa, dla których odmienność seksualna jest tematem nie z ich bajki. Wróćmy jednak do filmu Siła przyciągania, Marc jest typowym mężczyzną którego życie wydaje się poukładane i ustabilizowane do tego stopnia że nic nie powinno być w stanie zniszczyć spokoju w nim panującego. Jego kariera w szeregach policji zapowiada się imponująco, ma piękną i kochającą go narzeczoną która spodziewa się jego dziecka, grono znajomych i wszystko co można sobie tylko wymarzyć do spokojnego i ułożonego życia. Wszystko to jednak okazuje się domkiem z kart podczas silnego przeciągu, który zwala wszystko w ruinę. Pewnego dnia Marc spotyka młodego kadeta Kaya w czasie zajęć w szkole policyjnej do którego zaczyna odczuwać silny pociąg, którego nie rozumie i nie potrafi zidentyfikować. Podczas wspólnych treningów zaczyna on odczuwać silne uczucie wolności, swobody, absolutnego braku skrępowania czy hamulców przed bliskością z Kayem. Powoli zaczyna dochodzi do jego świadomość to że zaczyna czuć do Kaya miłość i pożądanie, jakie dotychczas czuł tylko w stosunku do swojej dziewczyny Bettiny (Katharina Schüttler). To jest dla niego szokiem i stara się zwalczyć w sobie to chore jego zdaniem uczucie do kolegi policjanta. Jednak im dłużej to trwa tym staje się bardziej akceptowalne i w głowie Marca zaczynają rodzić się myśli, że nie jest w stanie zadowolić wszystkich i że najważniejsze dla niego jest jego własne szczęście i zadowolenie z życia…

Z całą pewnością film Siła przyciągania jest obrazem silnie emocjonującym i nie jest w żadnym przypadku filmem tylko o gejowskiej miłości. Film ten ma swoje drugie dno, którym jest pokazanie widzom sprzeczności między pragnieniami i możliwościami, między uczuciem i tradycją, uwypuklenie problemu odmienności seksualnej jako sposobu na odkrycia swojego prawdziwego ja tu i teraz. W filmie poruszone są tematy bliskie każdemu bez względu na jego orientację seksualną, każdy znajdzie w tym filmie jakiś fragment dotyczący jego samego, jeśli oczywiście jest się człowiekiem otwartym i umiejącym patrzeć w szerokiej perspektywie nie zamykając się tylko do tego co się widzi. Z pełnym przekonaniem polecam film Siła przyciągania każdemu kto niema w zwyczaju szufladkowania rzeczywistości, jest otwarty i tolerancyjny na wszelkie odmienności z pewnością wyjdzie z kina bardzo zadowolony i w pełni usatysfakcjonowany.

Na sam koniec pozwolę sobie przytoczyć parę opinii o filmie z mediów publicznych oraz prasy jak również słowa samego reżysera tego filmu o filmie:

Hanno Koffler i Max Riemelt to nowa wymarzona para niemieckiego kina

RBB Radio Eins

Utrata hamulców, atrakcyjność nowych przeżyć, miłość i wszystkie tego konsekwencje. Lacant sprawnie tka tę skomplikowaną sieć emocji, której niespodziewane zwieńczenie jest najpiękniejsze. A kiedy Max Riemelt i Hanno Koffler namiętnie się całują, można im uwierzyć

Die Tageszeitung

Uczuciowy mętlik w homofobicznym, małomiasteczkowym światku, świetnie opowiedziany i zagrany aż po sam nieuchronny finał historii

Der Tagesspiegel

Siła przyciągania” robi wrażenie doskonale uchwyconą zmysłowością, mistrzowską swobodą dialogów i poruszającymi kreacjami nawet drugoplanowych aktorów

Frankfurter Allgemeine Zeitung

Film pozostawiający trwałe wrażenie. Bohaterowie zdają się ciągle biec, jakby to było jedynym sensem ich życia. Lacant za pomocą subtelnych środków pokazuje nam niespodziewany wybuch uczucia, rozstanie, pożądanie i rozpacz. Dzięki scenariuszowi, montażowi Moniki Schindler, świetnym ujęciom męskich pocałunków, a przede wszystkim głównym aktorom Hanno Kofflerowi i Maxowi Riemeltowi, skrywany temat homofobii i antygejowskiej przemocy w policji zostaje podniesiony w wyjątkowo udany sposób

Player

i słowa samego reżyser filmu Siła przyciągania Stephana Lacanta:

Współautor scenariusza Karsten Dahlem opowiedział mi kiedyś o przypadkach znęcania się nad homoseksualnymi kolegami, które zauważył podczas szkolenia policyjnego. Postanowiliśmy wtedy opowiedzieć o tym problemie w filmie.
Pomimo widocznych na zewnątrz reform, policja w dalszym ciągu tkwi w konserwatywnej, zdominowanej przez mężczyzn strukturze. Cieszę się, że dzięki materiałom, które zebraliśmy, udało nam się poprowadzić fabułę filmu inaczej, niż to mogło być oczekiwane. W środku ciężkości nie umieściliśmy miłości między dwoma mężczyznami dziejącej się w środowisku, w którym bycie gejem jest całkowitym tabu. Położyliśmy raczej nacisk na rozdarcie Marca między pragnieniami i wartościami, których nie był w stanie pogodzić. Z jednej strony szczęście rodzinne, ojcostwo i związek z Bettiną, z drugiej rodząca się miłość do Kaya. Oczywiście ten film porusza temat homoseksualizmu, natomiast ja chciałem przede wszystkim mówić o archetypicznym konflikcie między miłością i nienawiścią, odrzuceniem i odkrywaniem siebie. Chciałem spróbować zrozumieć moich bohaterów, z ich nadziejami i lękami

Stephana Lacanta

 

szczególygatunek: dramat
produkcja: Niemcy
reżyser: Stephan Lacant
scenariusz: Stephan Lacant, Kersten Dahlem
zdjęcia: Sten Mende
muzyka: Dürbeck&Dohmen
premiera: 6 września
obsadaHanno Koffler – Marc Borgmann
Max Riemelt – Kay Engel
Attila Borlan – Werner Brandt
Katharina Schüttler – Bettina Bischoff
Stephanie Schönfeld – Claudia Richter
Olivier Bröcker – Frank Richter
Luis Lamprecht – Wolfgang Borgmann
Maren Kroymann – Inge Borgmann

Powiązane posty

Newsletter

Dodaj komentarz